Translate

08 februari 2016

Om varje dag var en resa

Om varje dag var en resa
skulle jag förbereda mig
lägga fram och packa
ta fram resehandlingen
kontrollera destination
bestämma färdväg
få motivation 
och koncentration
och en och annan fjäril i
i maggropen 

Om varje dag var en resa
skulle jag vakna med iver
ivrig att komma iväg
att få upptäcka något nytt
att få känna den där känslan
som blir lite förbytt
från den vardagliga lunken
då jag i all hast sveper kaffeklunken
rusar iväg för att inte missa
den tidiga bussturen
som tar mig till kuren
cirka två mil bort
där jag med skygglappar 
för ögonen
tar mig till och från jobbet
med blicken i backen
eller förstrött bakom axeln

Om varje dag var en resa 
skulle jag vara mer medveten
medveten om mig själv
och de som finns omkring mig
börja upptäcka nya dofter
andra färger och nyanser
öppna upp för nya möten
och söka mitt inre i de yttre intrycken
som bekräftar min resa
till rätt destination
som är min passion
det som får mig att 
reagera och reflektera 
det som får mig att känna
att livet pulserar
som gör livet värt
värt att levas med lust
och med glädje

Även i mörka passager 
drivs jag framåt 
med övertygelse att nå
men även förstå
vem som sänt mig
och vilket uppdrag
jag fått med mig
på vägen

Helt plötsligt känner jag mig
i takt med tiden
i kontakt med mig själv
och allt ikring mig
jag har stakat ut mina gränser
och sett vart de är
och inrett min resa
så jag vet benen bär

Jag påbörjar en resa i tiden
i ett här och ett nu
medan jag bär minnen från tidigare resor
i fulltecknad dagbok
i tryggt förvar där hemma
redo att öppnas
när dagen blir kväll
med tid att reflektera
vad dagen har resulterat

Dag knyts till dag
resa till resa
en karta ritas 
för varje ny dag
för varje andetag
för mig framåt 
fram till mitt resmål
i mitt esse jag står
och förstår att jag ibland
får vila
på andras vingar
för att orka bestå
och för att upptäcka
min stora plats i det lilla
i fröet som gror
till prunkande ros

#poesiutmaningen 2016